søndag 20. juni 2010

"Funny, funny, funny...."

Lillefrøkna har har ilagt seg en "uvane" som holder på å gå meg på nerven......Etter hver setning hun sier, lager hun en slags "prrrr-lyd" med leppene - nesten som et lite føll som prøver å blåse luft mellom leppene.

Sånn helt ut av det blå begynte hun her om dagen med denne uvanen, skjønt kanskje jeg heller skal kalle det for besettelse. Både jeg og min kjære har prøvd å snakke med henne om denne lyden, men da ender det som oftest med at hun sier "jada, jada, jeg skal slutte...", hvor hun avslutter praten med nettopp denne lyden......BLIR SNART KLING KOKKOS......


MEN - nå skal det sies at jeg vet hvor vanskelig det kan være å slutte med uvaner. For maaaaange herrens år siden var vi en veninnegjeng som begynte  med å si "funny, funny, funny...." som standard svar på spørsmål. Husker at min mor holdt på å bli sprø av disse funnygreiene. Det var slettes ikke så lett å slutte og si "funny, funny, funny..." når ordene liksom var gravert inn i hjernebarken. Å JA - vi måtte si funny 3 ganger etter hverandre!!!!


En annen "uvane" som har gått som en farsott gjennom norges befolkning, var ordtaket "bob, bob, ...". (Wikipedia har valgt å kalle dette for ordtak.) I 1994 ble vi bl.a. presentert for skapningene Hansi, Gynter, Fritz og hva de nå enn het, i TV2 sin juleserie "The Julekalender". Husker ikke helt hvem i serien som brukte å si "bob, bob, ...", men ordtaket ble i alle fall raskt kopiert av mange som så denne serie. Tror også jeg selv brukte ordtaket, i alle sånn av og til:)

Husker at "bob, bob..." bl.a. ble brukt til å beskrive tingenes tilstand. Beste eksempel jeg har på dette, var da jeg spurte en kjenning av meg hvordan det stod til med hans syke far (som forøvrig var alvorlig syk). Til svar fikk jeg  at "det går sånn der bob, bob...".  Husker at jeg reagerte på at sønnen valgte å bruke "bob, bob" som beskrivelse.



Ja, uvaner er uvaner, og ikke alltid like lett å kvitte seg med - enten det er ord og uttrykk, eller ting man gjør alt for ofte. Velger å tro at det å sjekke 2 ganger at kontakten til vannkokeren er tatt ut , at ytterdøra er låst (selv om jeg vet at min kjære låste den for 5 sekunder siden), at ungene har dyna på seg (min kjære var nettopp opp på soverommet og sjekket), at alle lamper og stearinlys er slukket (jada, jeg sjekket det også i sted...), at stuedøra er ordentlig lukket slik at hunden Trym ikke går inn på kjøkkenet i løpet av natta, osv osv...ikke er uvaner, men sikkerhetsklarering for natta, sånn at jeg og mine kjære kan sove trygt og godt:)

.....Skjønt min kjære vil nok kalle det for uvaner likevel......:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar til meg:)
"Gode ord er bedre enn gull"

Related Posts with Thumbnails