tirsdag 3. august 2010

Shantaram

Tre kollegaer av meg holder på å lese boka "Shantaram" - og alle 3 anbefaler den på det varmeste. Må ærlig innrømme at jeg ikke hadde hørt noe om boka før det ble snakkis om denne på jobb.



Bokklubben skriver dette om "Shantaram":
"I 1978 ble Greg Roberts dømt til 20 års fengsel for å ha ranet en rekke banker. To år senere rømte han fra et av Australias sikreste fengsler og ble landets mest ettersøkte mann de neste ti årene. Åtte av disse årene tilbrakte han i Bombay. Denne boken tar utgangspunkt i forfatterens opplevelser fra livet på rømmen; et liv i randsonen av hva et menneske kan tåle."

Flere av bokklubbens medlemmer har gitt boka terningskast 6. En av de som har lest den sier dette:
"Shantaram" er en aldeles fantastisk bok. Den er nok delvis selvbiografisk, men ikke bare det. Vi møter Lin, som har rømt fra et australsk fengsel og flykter til Bombay i India. Vi opplever hans fascinasjon for byen, landet og menneskene og blir med ham først som turist, etterhvert som doktor i slummen, i indisk fengsel, som doplanger og passforfalskner og etterhvert i krig i Afghanistan. "Shantaram" er en bok det er omtrent umulig å legge fra seg, menneskene er levende beskrevet og handlingen tar stadig en ny vending. Jeg vil anbefale "Shantaram" til alle som synes at bøker i mursteinformat er av det gode, da de tar lenger tid å lese."

Hmmm må si jeg har skyhøye forventninger til boka. Gleder meg til å ta fatt på lesingen. Har noen av dere lest "Shantaram"? Er den virkelig så bra som mine kollegaer sier?

1 kommentar:

  1. En fabelaktig bok! Du kan lukte, smake og høre fortellingen. Og når du er feridg med den er det bare å gyve løs på en litt snillere historie fra det store utland: "Balansekunst".

    Elisabeth

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar til meg:)
"Gode ord er bedre enn gull"

Related Posts with Thumbnails