søndag 19. desember 2010

Julekonfekt

Tidligere år har jeg prøvd meg på ulike karameller og knekk, men etter fjorårets produksjon som endte i brukket tresleiv og svartbrent kasserolle, bestemte jeg meg i år for å teste ut julekonfekt som ikke krevde karamellisering og nøye påpasselighet:)

Havredrømmer
(oppskrift hentet fra Den gode feen)



500 gr kransekakedeig
300 gr romtemperert smør
(jeg bruker ekte meierismør)
5-6 ss bakekakao
6 dl havregryn (små havregryn)
1-2 dl kokos til å trille kulene i

Alle ingrediensene (unntatt kokos) knas sammen til en godt blandet masse.
Form kuler v.h.a. teskje, og rull kulene i kokos.
 Legge kulene på et fat, og avkjøl disse.
Legges så i et fint glass. Bør oppbevares kjølig.

Sjokoladekuler med kokos og hvit sjokolade


1/2 dl lys sirup
50 gr smør
1/2 dl melis
2 dl fløte
200 gr kokos
200 gr kokesjokolade
Hvit sjokolade

Alle ingrediensene (unntatt kokos og hvit sjokolade) blades i en kjele,
og kokes forsiktig opp.
La blandingen småkoke noen minutter til den blir seig. Pass på at det ikke blir
for sterk varme! Ta kjelen bort fra platen, og tilsett kokos.
Blandingen avkjøles slik at det går an å trille ut kuler.
Smelt hvit sjokolade. Kulene dyppes i sjokoladen slik at oversiden blir hvit.
Legges i et fint glass, og oppbevares kjølig.


Dette er veldig mektig konfekt, så de passer ypperlig
som småsnacks til kaffen:)



4 kommentarer:

  1. Mmm...fikk helt vann i munnen jeg :) Og de krukkene du har brukt var kjempe-flotte!

    SvarSlett
  2. Namnamnam, får helt vann i munnen her jeg!! Så megagodt ut! Og jeg må si, slik karamellaging synes jeg høres livsfarlig ut, jeg hadde nok brent av meg fingre jeg, kløne som jeg er!

    SvarSlett
  3. Mmmmm, det så farlig fristende ut.
    :) Susanne

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar til meg:)
"Gode ord er bedre enn gull"

Related Posts with Thumbnails