onsdag 27. juli 2011

Den store bakedagen

En rask titt i fryseren kunne konstatere at all hvetebaksten var "forsvunnet". Hmm....vi har nok koset oss litt for mye med hveteboller, vaniljeboller og kanelsnurrer. Noen synes at hvetebakst er vanskelig å få til! Jeg har i en årrekke brukt en fantastisk god oppskrift - som brukes både til hveteboller. hvetekringle, vaniljeboller og kanelsnurrer. Ikke er jeg noe bakemester, men jeg tror trikset ligger i å være forsiktg med melet, og kjøre deigen lenge nok i kjøkkenmaskinen:)


Hvetebakst:
50 gr gjær (jeg bruker fersk gjær)
4 dl melk
3 dl vann
100 gr smeltet margarin/smør
2 ts kardemomme
1 dl sukker
ca 16 dl hvetemel

Melk og vann varmes lunken. Gjæren løses i.
 Tilsett smeltet smør.
Det tørre blandes sammen, og has i væsken - litt og litt.
Kjør deigen i kjøkkenmaskinen, til den "slipper" bollen.
Bak ut enten hveteboller (m/rosiner), hvetekringle,
vaniljeboller eller kanelsnurrer.

  Stekes i 8-10 min på 250 grader, midt i ovnen.

Vel bekomme!




1 kommentar:

  1. ja, da skal jeg prøve denne oppskriften neste gang:)Så mange fine innlegg du har skrevet siden jeg var her sist:) Nå håper jeg vi får noen, nei, mange! fine sommerdager før høsten setter inn i bygda vår!!!

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar til meg:)
"Gode ord er bedre enn gull"

Related Posts with Thumbnails