fredag 13. april 2012

Dette har jeg da sett før....

...tenkte jeg da jeg leste reportasjen om hjemmet til Karen Bagge i København, i ROM 1-2-3 nr 4/2012. Karen Bagge er designer, og sammen med arkitektmannen sin bygde hun et rom til sønnen sin Bastian, en egen hule på hjul. OG det var på bildet av denne "hulen" at jeg gjorde en artig observasjon:


Her er "hulen" - ganske kuul da, men det var ikke "hulen" som fikk meg 
til å sperre opp øynene, men derimot bildet som henger på veggen.
 

Bildet med kirketårn i ulike blåtoner fikk meg til å tenke "dette her har jeg da sett før...."
Og det har jeg! Bildet under er nemlig et bilde som min mamma har laget! 
Helt maken til det som henger på veggen til Karin Bagge!
 

Jeg viste mamma bildet i reportasjen, og spurte om ikke vi også hadde et slikt bilde? Og joda .....mamma laget et slikt bilde for sikkert 35 år siden, som i alle år har hengt på veggen hos min mormor, og ikke nok med det - mønsteret hadde mamma tatt vare på:


"Lång Stygn" tror jeg teknikken heter, og i følge mamma var det en 
omstendig prosess med å "sy" bildet.


 Her er mønsteret som viser fremgangsmåten:


Mamma hadde også en brosjyre med flere andre motiv:



Har du sett slike bilder før? Kan ikke huske at jeg har sette slike bilder noen andre steder enn på veggen hos mormor - mulig en "glemt" teknikk, eller bare litt uvanlig?


Morsomt var det  i alle fall at et maken bilde til mamma sitt var å finne i et interiørblad i 2012:)

5 kommentarer:

  1. Så utrolig artig å finne igjen dette bildet i interiørmagasinet:)Har sett bilder i denne teknikken mange ganger som barn av 60-tallet:) Dette er spesielt fint, synes jeg:)
    Klem Trine:)

    SvarSlett
  2. Artig å se bildene som din mor og jeg broderte samtidig. Bildet jeg broderte hang i alle år på veggen hjemme i stua hos min mor :)

    SvarSlett
  3. Så artig! =D Jeg kan ikke huske å ha sett slike bilder før.

    Ha en fin søndag!

    Klem Renate

    SvarSlett
  4. Så artig! Mamma og pappa har et i samme teknikk, men med rorbumotiv, på hytta. Det har bestemor Snefrid brodert :)

    SvarSlett
  5. Så utrolig flotte bilder, har sett noe lignende i garnbutikken nedi gata her, oxo mener jeg å huske at min bestemor drev med noe lignende i stor skala :) Morsomt å oppdage ting fra "gamledager" :)

    Ha en strålende uke :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar til meg:)
"Gode ord er bedre enn gull"

Related Posts with Thumbnails