søndag 20. mai 2012

Tid for rabarbra

Endelig er det tid for rabarbra. Årets første rabarbrarett ble rabarbrasuppe - herlig!




Jeg bruker denne oppskriften:

 1 liter vann
ca 800 gr rensket rabarbra - skåret i biter
ca 300 gr sukker
3 ss potetmel, blandet i 0,5 dl kaldt vann
en dæsj kanel
en dæsj krem/vaniljeis

Kok opp vannet, ha rabarbrabitene og sukker oppi. Kokes på  middels varme inntil rabarbraen har løst seg opp. Ha oppi en dæsj med kanel. Suppen jevnes med potetmel, hell oppi en smal stråle med potetmel, rør i suppa underveis. Smak til med evt mer sukker. Serveres med en dæsj krem eller en kule vaniljeis. Jordbær skåret i skiver er også lekkert som pynt!

Vel bekomme:)

4 kommentarer:

  1. Tid for rabarbra? Ikke her i nord, i alle fall ;) Her har det snødd i dag ...
    Men den suppa så god ut. Kanskje kan jeg lage den om noen uker på Mattisheimen.

    Ha en fin søndag!

    Klem Renate

    SvarSlett
  2. Rabarbrasuppe og rabarbrakompott er bare så deilig:) Skal jammen spørre naboen om å få noen stengler:) Skal ta vare på oppskrifta di:)
    Så artig med metalldetektor da, det ønska jeg meg som liten:)

    klem fra Trine:)

    SvarSlett
  3. Mmmm....sikkert friskt.
    Har aldri laget det selv,kanskje jeg ska dra på rabarbra slang....;)

    SvarSlett
  4. Så herlig !
    Rabarbrasuppe er så friskt :)
    Og med en dæsj med krem blir det en sann nytelse !!
    Vi har rabarbra på tomta, men den har ikke kommet så langt ennå.

    Kos deg ute i sola :)
    Klem fra Janne

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar til meg:)
"Gode ord er bedre enn gull"

Related Posts with Thumbnails